Vi oplever ekstraordinær travlhed på vores telefon. Du kan med fordel skrive en mail til kundeservice@powerfuel.stagingkiss.dk

Hvad er refusion? | Power Fuel |

Refusion

I dette indlæg skal det handle om, hvad refusion er og hvordan man som privatkunde kan få den. Hvem laver reglerne og hvordan skal de efterleves? Disse svar finder du nogen af nedenfor.

Refusion af elafgift betyder kort sagt, at du som elbilsejer med en privat ladeboks kan få refunderet et hvis beløb af den betalte strøm. Denne refusionsmulighed er indført som et led i udviklingen mod en grønnere fremtid. På den måde bliver det mere attraktivt for privatpersoner at udskifte diesel- og benzinbilen, som er store CO2-syndere, med et mere bæredygtigt alternativ. Refusionsmuligheden gør det altså billigere for dig at vælge elbilen, som en mere klimavenlig løsning.

Godtgørelsen i Finansloven blev i 2020 forlænget, så man til udgangen af 2030 kan få refunderet elafgift. Dette betyder også, at der fortsat i de næstkommende år kan være mange penge at spare som elbilsejer.

Pr. 1. juli 2023 er refusionssatsen opdateret. Dette betyder, at du vil få refunderet 76 øre pr. opladt kWh på din private ladestander. Det kan hurtigt blive mange penge, der er tale om. Penge som du kan spare, hvis du får søgt refunderet elafgift. Det er dog vigtigt at man husker at søge refusionen, fordi det er ikke noget, som sker automatisk. Dette er fra start 2024 ændret til 95 øre pr. opladt kWh på din private ladestander.

Som en del af Power Fuels refusionsaftale søger vi refusion af elafgiften for dig. På den måde skal du blot slappe af og koncentrere dig om, at nyde din elbil og opladning med privat ladestander, mens du automatisk får refunderet en betydelig mængde af elafgiften. Refusionen bliver opgjort og udbetalt hvert kvartal. Hvis din husstand har elvarme, varmepumpe eller solceller er du ikke berretiget til refusion. Til gengæld kan du nemt administrere strømmen ved hjælp af Solar Manager, som du kan læse meget mere om her.

Ved køb af ladeboks har du 2 muligheder.

1. Ja tak, jeg ønsker service og refusion.

Ved valg af service kan du føle dig tryk i dit køb, hvis nu uheldet er ude. Vi er altid tilgængelig for dig, og sikrer at din ladeboks fungerer.

Kort fortalt, her er hvorfor du skal vælge service- og refusionsaftale

Refusion er en tilbagebetaling af den elafgift du betaler pr. kWh. Vi følger til enhver tid statens takst for refusion af strøm for opladning.
Hvis du vælger at have din elaftale hos os tilbage betaler vi 95 øre pr. kWh. Såfremt du ikke har en elaftale hos os, tilbagebetaler vi 76 øre pr. kWh.

Hvis du bruger 300 kWh på at lade din elbil, så sikrer vi at du får din refusion der svarer til 285 kr. inkl. moms.(261 kr. hvis du ikke har din elaftale hos os)

Dette tiltag er lavet af staten, men du skal aktivt søge om refusion for at få det ud fra dit forbrug – Det kan være en masse bekymringer, rettelser og spild af din tid at håndtere og dobbelttjekke.

Alt det kan vi håndtere for dig automatisk, så du er sikret at din refusion gennem vores refusionsaftale.

2. Nej tak, jeg ønsker ikke en service- og refusionsaftale.

Du får tilsendt ladeboksen direkte til dig, uden ekstra aftale.

Hvis du har bestilt ladeboks med installation:

Vi kontakter dig for at aftale tidspunkt for installationen.

Vores koordinator screener for opsætning af ladeboks.

Vi ankommer på aftalt tidspunkt og installere ladeboksen.

Vi kører først når det virker.

Hvad er en standard installation?

Du vil blive kontaktet af vores installationsteam indenfor 2 arbejdsdage i hverdagene i tidsrummet kl. 8.00-15.00

Power Fuels ladeløsning til private, sikrer en godkendt installation af dygtige elektrikere.

I vores standard installation klargøres din installation til 11kW,  det vil sige, vi installerer 5G 4mm kabel.

Din nuværende installation skal overholde gældende lovgivning.

Vores elektrikere installerer en 20 ampere sikring, da en typisk husinstallation er forsikret med 25 ampere i vejen fra Netselskabet. Opgradering af sikringen til 32 ampere (22kW), er en ekstra ydelse vores installatørpartner vil opkræve.

Vores standard installation indeholder:

  • Kørsel til adressen (tillæg ved ikke bro-faste øer).
  • Oplægning af 10 meter 5G4mm kabel
    (Kablet mellem din eltavle og ladestanderen)
  • Installation af sikring i din eksisterer eltavle.
  • Opsætning og montering af din ladeboks.
  • Konfigurering og test af din ladeboks.
  • Gennemgang af hvordan din ladeboks virker med Power Fuel App.

Evt. gravearbejde skal foretages inden installation af din ladeboks. Kabelrenden skal være 40 cm. dyb og 25 cm. bred. Vores installationspartner skal oplyses herom, inden de ankommer til adressen og minimum 2 dage før.

Er der ikke tilstrækkelig 4G i dit område, skal din husstand stille wifi til rådighed. Hvis grænseværdien overstiger -75 dBm anbefaler vi konfigurering til wifi. Såfremt signalet ikke er tilstrækkeligt, vil vores montører tilbyde køb af en wifi-extender til montering i din 230V stikkontakt.

Læs også den fulde beskrivelse her:

https://powerfuel.stagingkiss.dk/hvad-er-en-standardinstallation/

Udskiftning af eksisterende ladeboks

Har du installeret en ladeboks udført af en autoriseret elinstallatør, skal du blot bestille en udskiftning, som indebærer følgende:

  • Autoriseret etableret installation af eksisterende boks.
  • Demontering af eksisterende boks.
  • Der skal være et foransiddende RCCB (kombirelæ enten 16A eller 20A).
  • Montering, tilslutning, konfiguration og test af den nye ladeboks.
  • Gennemgang af ladeboksen og Power Fuel app.

Hvad indeholder en el- og refusionsaftale?

Hej, beklager at siden ser lidt speciel ud – Vi arbejder på det

08/04-2024

Kontakt os

Udfyld formularen og så vender vi tilbage til dig.