Ladestik til elbil: Hvilket ladestik passer til min elbil?
I dette indlæg skal det handle om, hvordan du lader din elbil, og hvordan du ved, om en ladestander med eller uden kabel passer til din elbil. For hvordan er det lige med de forskellige ladestik, ladekabler og opladere til elbiler? Hvorfor er der overhovedet forskel, og hvad er i realiteten forskellen mellem ladestik til elbiler?
Det ideelle ville naturligvis være, at alle fabrikanter af elbiler kunne blive enige om en basisstandard for opladning af elbiler – et ladestik til elbil, som passede til alle elbiler. Sådan ser det desværre ikke ud i virkeligheden, og de forskellige ladestik til elbil lader fx ikke lige hurtigt op.
Den gode nyhed er, at det heldigvis ikke kan lade sig gøre at koble et forkert ladestik til din elbil. Og lad os så se på, hvilke ladestik der findes.
Ladestiktyper til elbiler
Når du køber elbil i Danmark, medfølger der et ladekabel med ladestik til elbil i. Det vil langt oftest være et type 2-ladestik, da det er et europæisk standardladestik til opladning af elbil med vekselstrøm.
Der findes elbil-ladestik af mange typer. Her gennemgår vi dem alle en for en.
Type 1-ladestik
Ladestikket af type 1 er enkeltfaset. Det kan forsyne den kompatible elbil med enfaset vekselstrøm (AC).
Det betyder med andre ord, at det tager mange timer at lade din elbil fuldt op med et type 1-ladestik, som kun kan levere maksimalt 7,4 kW. Ofte er forsyningen endda lavere og ligger på omkring 3,7 kW.
Type 1-ladestik er mest udbredt på elbiler, der er produceret i Asien eller i USA. Det ses altså kun sjældent i Danmark.
Har din bil et type 1-ladestik, skal du bruge et ladekabel med type 1 i den ene ende (til din el-/hybridbil) og et type 2-ladestik i den anden. På den måde kan du lade ved en ladestander med det mere udbredte type 2-ladestik.
Type 2-ladestik
Type 2-elladestikket er det mest udbredte på elbiler, især inden for Europas grænser. Det forsyner din elbil med både enfaset og trefaset vekselstrøm (AC). Type 2-ladestikket kan maksimalt bruges til at levere op til 50 kW.
Et type 2-ladestik kan også bruges til jævnstrøm (DC). Det er dermed et meget brugbart og fleksibelt ladestik med mange muligheder.
Ladestik af type 2 kan bruges ved stort set alle ladestandere i Danmark og resten af Europa.
CCS-Combo
CCS-Combo (Combo Charging System) er den nye standard i Europa, som satses på fremadrettet. Ladestikket af typen CCS er baseret på type 2-ladestik og er således en videreudvikling heraf. Det betyder fx, at du kan nøjes med at bruge den øverste del af opladeren, som er identisk med et type 2-ladestik, når der ikke skal hurtiglades.
CCS-Combo-ladestikket er det ladestik til elbiler, der på nuværende tidspunkt giver mulighed for den hurtigste lynladning, da det kombinerer opladning af AC- og DC-strøm i ét ladestik. Og du vil møde det på de fleste lynladestandere i Danmark.
CHadeMO
CHadeMO-ladestik er til hurtigopladning. Det ses primært på asiatisk (hovedsageligt japansk) producerede elbiler. Det findes derfor kun på et begrænset antal elbiler i Europa.
I CHadeMO bruges kun jævnstrøm, og biler med CHadeMO-ladestik skal derfor have et separat stik til vekselstrøm. De fleste hurtigladere af CHadeMO-typen leverer i praksis op til 50 kW.
Industrikontakt CEE
En industrikontakt – også kaldet et CEE-stik – kan også bruges til at oplade din elbil med en- eller trefaset vekselstrøm. Du får dog behov for et overgangsstik eller et mellemkabel, der passer til din bil i den ene ende.
Industrikontakten skal ses som en meget kraftig version af en almindelig stikkontakt med jordforbindelse. Der er forskel på, hvor mange kW de kan levere.
Almindelig stikkontakt – også kaldet mormorstikket
Dette ladestik til elbiler følger med nogle elbiler som en nødløsning. Det kan kun trække den mængde strøm, der svarer til, hvad en elkedel bruger. Du bruger altså ladestikket med ledning i en almindelig stikkontakt.
Grunden til, at det kun bør bruges i nødstilfælde, er blandt andet på grund af sikkerheden – eller rettere den manglende sikkerhed. Almindelige stikkontakter i en husholdning er ikke lavet til at trække store mængder strøm i længere tid ad gangen. Hvor tidligere nævnte elkedel kun er tændt i nogle få minutter, tager det altså et døgn eller mere at lade elbilen med denne metode. Det kan være farligt.
Nogle gange kan du købe en oplader til elbilen med. Det vil ofte være denne type mormorlader eller transportabel-oplader til elbiler, der er tale om. Så overvej en ekstra gang, før du tænker, at det er smart og uundværligt.
Et tip til dig, der ynder at tage på langfart i din elbil, er aldrig at køre dit batteri helt fladt. På den måde har du mulighed for at køre videre til næste ladestander, hvis det viser sig, at ladestikket ikke passede til din elbil alligevel. Du kan i øvrigt læse mere om, hvordan du passer bedst på elbilens batteri her.